Šrouby aneb co vše se může stát

Letadla jsem obdivoval již jako malý kluk a po maturitě jsem měl možnost nastoupit do zaměstnání na letišti v Praze Ruzyni, kde pracuji dodnes. Vždy jsem obdivoval letadla v prospektech a různých propagačních materiálech. Na základě těchto obrázků jsem získal jakousi představu o dokonalosti dopravního letectví. O to větší bylo moje překvapení, když jsem v praxi poznal, že tomu tak ne vždy je a to přes veškeré úsilí všech lidí, podílejících se na společné věci v celém tom leteckém mraveništi. Vím, že ne vždy se „zadaří“ a možná i díky tomu věřím, že události, které popisuje pan Honza Čech, se skutečně staly, jen jsou jaksi v Čechovinách podány více či méně humorným a snad i ironickým tónem. Ale na to má pan Čech po letech, kdy se tyto příběhy udály, jistojistě nárok. Při listování ve starých časopisech jsem narazil na jednu dosti kuriózní událost, která se naštěstí obešla bez ztrát na životě, ale během letu došlo k vážnému zranění kapitána letadla společnosti British Airways.

BAC1-11-510 G-AVMT British Airways, foto Martin Novák

Ke zmíněné kuriózní události došlo 10.června 1990 během letu letadla BAC One-Eleven společnosti British Airways, když při náhlé dekompresi při stoupání ve výši 5 100 m byl kapitán letadla do poloviny těla vyfouknut skrze rám levého čelního okna pilotní kabiny. Před úplným vysátím ho zachránil steward. Uvolněné čelní sklo bylo nalezeno neroztříštěné v jednom kuse. Protože se na starém skle vyskytla delaminace vrstev, byl celý díl vyměněn dva dny předtím v birminghamských opravnách British Airways. Bylo zjištěno, že z 90 upevňovacích šroubů mělo 84 menší průměr, než bylo uvedeno v technických podmínkách. Má se za to, že byly omylem vydány šrouby metrických rozměrů. Mechanik byl dočasně vysazen z práce při zachování plné mzdy do vyšetření případu. K této mimořádné události došlo při letu z Birminghamu do Malagy, poté, co si kapitán uvolnil upínací ramenní pásy. Při prudkém výfuku vzduchu z kabiny byl kapitán vytažen ze svých břišních upínacích pasů, ale zachytil jej vedoucí steward, jenž si při zákroku zranil paži. Druhý pilot vypnul autopilota a zahájil postup nouzového sestupu a přiblížení na náhradní letiště u Southamptomu. Druhý steward se po podání kyslíkové masky druhému pilotovi připoutal do kapitánova sedadla a pevně držel jeho nohy. Kapitána se nepodařilo vtáhnout do kabiny pro nedostatek prostoru. Rovněž zde bylo nebezpečí, že by tělo kapitána mohlo nepříznivě zablokovat řídící páku, popřípadě ovlivnit pohyb ovládacích pák motorů nebo spínačů. Po třinácti minutách po dekompresi se podařilo přistát a těsně předtím byl kapitán vtažen zpět do kabiny se zlomeným loktem, zápěstím a palcem, řeznými ranami, pohmožděninami, omrzlinami a silným šokem. V nemocničním ošetření pak setrval celkem tři dny. Veškerá letadla One - Eleven, registrovaná ve Spojeném království, byla poté podrobena revizi.

BAC1-11-510ED G-AVMU British Airways, foto Andy Fairminer

O tom, co se stalo mechanikovi, který výměnu vadného okenního dílu prováděl, případně kdo nesl za celou věc odpovědnost, už prameny nehovoří. Ani o tom, zda se onen nešťastný kapitán vrátil ještě do aktivní služby.

BAC 1-11-416EK G-AWBL British Airways, foto Gerard Helmer




Související kategorie

Komentáře



Jiri Gajdosik - nepřihlášený host
21.12.2007 00:14
srouby atd

docela nedavno jsem zrovna tuhle ale i spoustu jinych leteckych nehod videl v televizi (podotykam ze ziju v cizine) je to serial ale jak se jmenuje nevim snad dodam nazev priste. minuly tyden davali deti v kokpitu ruskeho letadla a jeho nasledny pad

Planes.cz - nepřihlášený host
05.03.2006 21:49
Vzkaz redakci

Děkujeme za poslaný vzkaz pana PM u 05.03., ale neuvedl jste Váš mail, takže se Vám nemůžeme ozvat...

Honza - nepřihlášený host
01.03.2006 10:50
Šrouby

Na NatGeo říkali, že to ten druhý pilot zabalil, a že už dále nechtěl po té nhodě létat.

P.cz - nepřihlášený host
27.02.2006 22:21
Ad fotky

Autoři fotek napsali ať si autor článku fotky stáhne z airliners a použije. Raději byl však airliners proužek stažen.

Tomáš - nepřihlášený host
22.02.2006 16:08
Nehoda

Naštěstí tahle nehoda dopadla dobře, kdyby byl kapitán vysát celý ( což nevím jestli by šlo vzhledem k rozměrům okna ) byl by z toho větší problém.
Mimoto kdo z vás ví, že u automobilů jsou bezpečnostní pásy předělány ke karoserii šrouby s palcovým závitem s jemným stoupíním? A nikoli metrickým jak je tomu u jiných dílů.

OnAir - nepřihlášený host
22.02.2006 08:56
šrouby2

A ještě tedy doplním, dle dokumentu na Nat.Geo. se kapitán nejprve zaklínil nohama za berany, čímž znemožnil přejít na ruční řízení, protože tlačil nohama řízení dolů k prudkému klesání. Až po chvíli přiběhl stevard, který ho z řízení vyprostil a poté držel rukama za nohy navzdory nedostatku kyslíku a mrazu. Kapitán byl v té chvíli již zcela v bezvědomí a nejevil známky života. Posádka zvažovala i variantu jeho tělo pustit, což druhý pilot zamítl ani né tak z nějakých soucitných pocitů, ale čistě z důvodu obav nasátí kapitánova těla levým motorem...

Charlie - nepřihlášený host
22.02.2006 07:49
Fotky

Jenom upozorňuji, že k článku jsou přiloženy fotografie ze serveru http://www.airliners.net/, kde míval přísná pravidla o zveřejňování jejich materiálů. Tak aby z toho nebyl kravál. Jinak zmíněný dokument na Discovery vřele doporučuji.

Daniel Štuksa - nepřihlášený host
22.02.2006 07:18
Mechanik

Děkuju za komentáře. Mě se bohužel nepodařilo zjistit co se stalo s kapitánema a tím mechanikem. Ten kapča je ale nátura - vrátit se po takovém zážitku - klobouk dolů!

Dralan - nepřihlášený host
22.02.2006 06:58
co se dělo dál

Shodou okolností jsem cca před 2 měsíci
viděl rekonstrukci celé nehody (i mnoha dalších) na stanici VOX. Kapitán se po 3 týdenní rekonvalescenci vrátil do služby a létal až do penze. Mechanika vyhodili, protože si nafasoval sám šrouby, které nejenže měli jiný průměr, ale i jinou délku a nebyly pro montáž okna určeny.

onAir - nepřihlášený host
22.02.2006 00:15
Šrouby

Tahle nehoda se šťastným koncem byla podrobně popsána, rekonstruována i vysvětlena na satTV-kanále National Geographic v rámci pořadů "Vyšetřování leteckých neštěstí". Často se to reprízuje.

Celkem 10 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace