Drama Boeingu: o návrhu kolektivní smlouvy rozhodne demografie

  • 23.10.2024 06:43

V sobotu dojednalo vedení odborů a management Boeingu nové podmínky návrhu kolektivní smlouvy. Odbory následně vyzvaly své členy o nabídce hlasovat. Vedení odborů neposkytlo svým členům žádné doporučení. Soudí se, že nabídka je přijatelná, její schválení je však nejisté.  

Nejnovější nabídka je výrazně lepší než původní předběžná dohoda, kterou členové smetli ze stolu 12. září a vstoupili do stávky. Je také lepší než „nejlepší a konečná nabídka“, kterou Boeing předložil o týden později, a o které odbory nehlasovaly. Výsledek je nejistý. Vysvětlíme proč.

Nová nabídka zvyšuje mzdy o 35 % během čtyř let, a to proti výchozí nabídce, která mzdy zvyšovala pouze o 25 %. Zvýšení je však menší než 40 %, které požadovaly odbory. Je však jasné, že odboráři předložili požadavek 40 % jako výchozí vyjednávací pozici. Proto je 35 % zřejmě přijatelných. O výši nebo tempo zvýšení mezd tedy primárně nepůjde.

Problémem je důchodový fond, o který zaměstnanci přišli před deseti lety, a který chtějí dostat do kolektivní smlouvy zpět. Boeing to však rezolutně odmítá.

V podstatě tak o schválení/odmítnutí bude rozhodovat demografie. Pro mladší pracovníky, členy IAM, je více důležitý růst mzdy, pro starší naopak důchodový fond. Starší pracovníci tedy budou hlasovat spíše proti, mladší spíše pro. Hlasovat může okolo 33 000 členů odborů.

V podstatě tedy jde o strukturu odborářské základny.

Čtyřicet procent členů jsou veteráni, kteří přišli o své důchody v roce 2014. Boeing nabízí zvýšit násobitel důchodových výhod (10 dolarů měsíčně za každý rok služby), což pro ty nejzkušenější z nich může znamenat maximálně 200 dolarů měsíčně. To může uspokojit jen část veteránů, kteří se chystají do důchodu v nejbližší době a jen čekají, o kolik víc mohou z Boeingu získat. Většina však ušetřila na tříměsíční stávku a svůj boj za penze nevzdává.

Polovina členů odborů pracuje u Boeingu méně než šest let. Asi čtvrtina méně než dva roky. Jejich situace se bude lišit v závislosti na tom, jak úspěšní byli při hledání dočasných pracovních míst. Ti, kteří mají méně než dva roky, získají nejméně, ale zase jsou nejméně připraveni na vleklou stávku. Přibližně tisíc lidí z této skupiny dosáhne maximální mzdy po ratifikaci díky dlouho očekávaným změnám v mzdovém postupu. Ti jsou jasnými hlasy pro návrh.

Pokud se skupina „Méně než šest let “ rozdělí 50 : 50, návrh kolektivní smlouvy neprojde. Pokud Boeing získá 60 % z nich pro návrh, má nabídka šanci na schválení.

Nejmenší skupina, která tvoří asi 10 %, má odpracováno více než šest let, ale méně než 10 let. Jsou tedy na maximální mzdě, ale nemají žádný zmrazený důchodový příspěvek. Pokud budou hlasovat o nabídce 50 : 50, nabídka propadne. Pokud se Boeingu podaří získat většinu této skupiny, nabídka má šanci.

Boeing má již nyní potíže získat a motivovat kvalitní nové zaměstnance. Současná nástupní mzda u Boeingu je srovnatelná se mzdou řidiče rozvážkových služeb nebo řadových pracovníků Amazonu.

Lidé, kteří vydělávají 20 až 25 dolarů za hodinu, si nemohou dovolit odkládat 8 % svého platu do fondu 401(k), takže 100% příspěvek pro ně moc neznamená; mají menší motivaci hlasovat pro nabídku.

Mechanik třídy 4 (typický pracovník ve výrobě), bude prvních šest let v Boeingu vydělávat méně než 29 dolarů za hodinu. To znamená, že si nemůže dovolit ani průměrný jednopokojový byt v Everettu, o Rentonu nemluvě. Bude bydlet se spolubydlícím nebo dojíždět za prací hodinu.

Hlavní body stávající nabídky jsou následující:

Mzdy: zvýšení o 35 % rozložené na 4 roky (12 % v 1. roce, 8 % ve 2. roce, 8 % ve 3. roce a 7 % ve 4. roce).
Motivační příplatek: plán motivačních odměn AMPP je obnoven, s garantovanou minimální roční výplatou 4 %. Zahrnuje výplatu také za rok 2024.
Důchod: společnost zvýší příspěvek na 401(k) na 100 % z prvních 8 % přispěných prostředků, spolu s automatickým příspěvkem společnosti ve výši 4 %. Dále byl vyjednán jednorázový příspěvek 5 000 USD.
Důchodový plán: multiplikátor BCERP se zvyšuje na 105 USD.
Bonus za ratifikaci: jednorázově 700 USD.
Nemocenská: vrací se k ustanovením stávající smlouvy.

Předvídat výsledek hlasování je kasinová hra. S ohledem na finanční situaci Boeingu připomíná více ruskou ruletu. Brzké ukončení stávky je dnes pro Boeing nejvyšší prioritou. (Foto: KOMO News, IndustrialAll Global Union, fvw, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Jan - nepřihlášený host (...101.182...)
23.10.2024 13:16

"Polovina členů odborů pracuje u Boeingu méně než šest let."
Asi ne všichni zaměstnanci jsou členy odborů.

Ivan_pha - nepřihlášený host (...188.157...)
23.10.2024 12:05

Mně také připadá na první pohled 35% moc a komu se o tom může zdát?

JENŽE

Že statistiky je vidět, že je v boeing mnoho relativně nových lidí, kteří mohli nastoupit, jka článek naznačuje, za skutečně nízké platy. Takže je otázka, zda je navýšení skutečně takový bonus nad rámec, nebo jen snaha dohonit obdobné profese u jiných zaměstnavatelů? Ono to bude asi kapku od obojího.

Zarazil mne počet lidí v zaměstnání do 2 let. To se pak není čemu divit, že je kvalita jaká je.

Nesnizoval boeing mzdy v covidu?

petrp (...48.57...)
23.10.2024 09:28

MichalC:..no tak na základě "výsledků" celé firmy, měli by spíš nejdrřív začít pořádně a kvalitně makat a pak si to nechat zaplatit. Ono taky ty "obdobné obory" jak říkáš, mají jiné výsledky, nežli jednu fušeřinu za druhou.

MichalC (...105.230...)
23.10.2024 07:03

petrp: pripada? A na zaklade ceho? Mzdy Boeingu objektivne vyrazne zaostaly za obecnym rustem mezd v obdobbych oborech.

petrp (...48.57...)
23.10.2024 06:51

Cituji.....Nová nabídka zvyšuje mzdy o 35 % během čtyř let ----------tak to mi přijde jako zkrátka a dobře moc

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace