Akcie společnosti Wizz Air klesly ve čtvrtek o 3,5 % poté, kdy společnost oznámila horší než očekávané hospodářské výsledky za první čtvrtletí hospodářského roku. Wizz Air nadále čelí problémům s dlouhodobě odstavenými letouny kvůli problémům s motory Pratt&Whitney. Společnost varovala, že návrat těchto strojů do provozu se výrazně opozdí oproti původním očekáváním, o celý rok.
Stávající problémy s motory Pratt & Whitney GTF se oproti původním slibům výrobce dále prohlubují. Kromě známých problémů stahovací akce oznámil dopravce „horší než specifikované“ výkony motorů GTF. Ty proto vyžadují výrazně častější kontroly a opravy, než se předpokládalo, což snižuje dobu, po kterou jsou letadla v provozu. Opravu motorů komplikuje chronický nedostatek náhradních dílů.
Wizz Air uvedl, že k 30. červnu bylo kvůli stahovací akci RTX dlouhodobě uzemněno 41 letadel řady A320neo. Nyní dopravce očekává, že dotčená letadla se vrátí do provozu až ve finančním roce končícím v březnu 2027, tedy o rok později, než se předpokládalo.
„Náš management v uplynulých letech prokázal vysokou míru schopnosti přizpůsobit se i těm nejtěžším výzvám a je pravděpodobné, že i letos budeme muset tuto sílu znovu využít při přesměrování našeho podnikání,“ uvedl generální ředitel Jozsef Váradi ve svém prohlášení.
Aby toho nebylo málo, kromě zmíněných problémů se Wizz Air potýká rovněž se zpožděnými dodávkami nových letadel A321neo. Jak se zdá, problémy Wizz Airu kulminují právě v době, kdy se dodávky letadel Boeing 737-8200 hlavnímu konkurentovi Ryanairu postupně stabilizují a Boeing z velké míry harmonogram dodávek dodržuje.
Do konce roku má Ryanair převzít dalších 29 letadel 737-8200. Obvykle velmi kritický šéf Ryanairu Michael O’Leary konstatoval, že kvalita dodávek se výrazně zlepšila. Ryanair je nyní přesvědčen, že do léta 2026 dožene zpožděné dodávky a ztracený růst vyrovná ve fiskálním roce 2027.
V souvislosti se zostřeným záběrem na hlavní trhy (střední a východní Evropa, Rakousko, Itálie a Velká Británie) seškrtá Wizz Air objednávky letadel A321XLR. Namísto původních 47 exemplářů bude potřebovat nanejvýš deset, maximálně 15 letadel této verze. Nevyužité objednávky budou konvertovány na standardní A321neo.
V rozhovoru pro Reuters József Váradi uvedl, že doufá, že nová generace motorů GTF nebude trpět stejnými problémy jako ta současná: „Ke konci letošního roku uvede Pratt & Whitney druhou verzi motoru s výrazně vylepšenou technologií,“ uvedl.
Wizz Air vykázal za tři měsíce do 30. června provozní zisk ve výši 27 milionů eur (31,8 milionu USD), což je výrazně méně než 87 milionů eur očekávaných analytiky oslovenými agenturou LSEG, a představuje meziroční pokles o 38,3 %. (Foto: Wizz Air, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém